Az idegeidre megy, ami körülötted és benned történik? Újrahangolhatod önmagadat

, ,
idegrendszer és stressz

Belepillanthatsz most, mi is zajlik bennünk folyamatosan a háttérben, aminek végül csak a hatása tudatosul. Érezheted magad frissnek, nyugodtnak és kiegyensúlyozottnak, megélheted a kreativitást vagy épp ezeknek az ellenkezőjét a folyamatos nyugtalanságot, feszültséget, rágódást és az ezzel járó testi tüneteket.

Mi zajlik bennünk a háttérben folyamatosan?

Sokunknak van olyan krónikus problémája, mint a magas vérnyomás, autoimmun betegség, szorongás, depresszív hangulat, PTSD. Miért? Mindezek eredhetnek a krónikus stresszből, vagy abból, hogy korábban valamilyen traumát éltünk át, azaz ezen hatások miatt az idegrendszerünk nem tud visszakerülni nyugalmi állapotba és így kibillen az egyensúlyból. Itt trauma kapcsán nem csak súlyos helyzetekre, pl. balesetre, támadásra kell gondolni, hanem minden olyan kisebb minket ért hatásra, amely során azt éltük meg, hogy tehetetlenek vagyunk, nincs hatásunk arra, hogy mi történik.

Nézzük csak, hogyan is néz ki az idegrendszernek az a része, amely a háttérben szabályozza azokat a működéseinket, amik segítik a mindennapi alkalmazkodásunkat. Most olyan gyakorlatias oldaláról ismerheted meg a vegetatív idegrendszert (a továbbiakban röviden VIR), amely segít megérteni, hogy mi zajlik benned, amikor folyamatos stressznek vagy kitéve és állandóan  pörögnek a gondolataid, aggódsz és rágódsz dolgokon. Abban is kapsz útmutatást, hogy mit tehetsz, hogy megtaláld az egyensúlyt a mindennapokban.

A VIR gondoskodik sok automatikus funkciódról, mint pl. a szívverés, az emésztés, testhőmérséklet. Arról is gondoskodik, hogy meg tudd magad védeni, ha szükséges, ha valamilyen veszélyt érzékelünk. Tulajdonképpen folyamatosan és automatikusan csekkolja az idegrendszerünk, hogy az adott környezetben biztonságban vagy veszélyben vagyunk-e. (Ezt a folyamatot nevezik neurocepciónak. Ígérem, nem sok ilyen fogalommal foglak fárasztani csak, ami a lényeghez tartozik.)

Gyakorlatilag háromféle állapota van a VIR-nek és ezektől függően háromféle módon reagálunk helyzetekre, amelynek a hátterében a VIR működése áll.

Biztonság állapot:

  • Ebben az állapotban nyugodt, lecsendesedett, relaxált vagy és tudsz kapcsolódni a körülötted lévőkhöz.

Aktivizált állapot:

  • Amikor arra van szükség, hogy aktív legyél, a VIR felgyorsítja a szívverésedet és a légzésedet, adrenalinnal és kortizollal bombázza a sejteket így az izmokhoz sokkal több vér jut, segítve ezzel, a fizikai aktivitást, vagy veszély esetén fel tudd venni a harcot vagy el tudj menekülni. A mindennapjaink során ritkán van szükség arra, hogy fizikálisan védjük meg magunkat és pl. bemossunk egyet a mellettünk állónak. Ez az állapot nem csak ezt a fajta védekezést jelentheti. Sokkal gyakoribb, hogy szóban tesszük ezt és pl. felemeljük a hangunkat, kiabálunk, szélsőséges esetben dührohamot kapunk és veszekszünk a jelen lévőkkel.

Mozdulatlanság állapot:

  • Ha azt érzékeljük, hogy a veszély olyan nagy, hogy képtelenek vagyunk harcolni vagy elmenekülni, akkor kerülünk ebbe a lefagyott állapotba. Csökken a vérnyomás és a testhőmérséklet, lassul a légzés és olyan hormonok szabadulnak fel, amelyek csökkentik a fájdalomérzetet és így egy zsibbadtság, fásultság jelenik meg.

A stressz és a trauma hatásai

Mindez automatikusan zajlik bennünk a pillanat töredéke alatt, anélkül, hogy gondolkodnánk rajta. Ezek az állapotok nemcsak olyan helyzetekhez kacsolódnak, amikor túl kell élnünk valamilyen veszélyt, hanem a mindennapokban folyamatosan  váltják egymást. Amikor a VIR jól működik, könnyedén kapcsol egyik állapotból a másikba, attól függően mire van épp szükség.

Ezek az állapotok gyakran együtt is megjelenhetnek. Amikor játszunk, másokkal együtt tevékenykedünk, vagy pl. megéljük a kreatív alkotást, akkor a biztonság és az aktív állapot egyszerre van jelen bennünk. Amikor nyugiban kapcsolódunk a szeretteinkhez, a biztonság és a mozdulatlanság állapot kapcsol be egyszerre. Amikor a VIR rugalmasan kezeli a mindennapi helyzeteket, azzal segít megküzdeni a stresszel és a nehéz helyzetekkel is. Ilyenkor képesek vagyunk nyugisan továbblépni.

Sajnos, amikor krónikus stresszt vagy traumát élünk át, a VIR nem képes harmonikusan működni és benne ragadunk a túlélési reakciókban, azaz folyamatos aktivizáltságban vagy a mozdulatlanságban és nem vagyunk képesek biztonságban érezni magunkat, akkor sem, ha épp nincs semmi igazi veszély. Olyan mintha egy tűzjelző akkor is bekapcsolna, ha épp semmi füst nincsen. Ilyenkor akár egy baráti összejövetel vagy egy munkahelyi meeting is ijesztővé vállhat.

Ha folyton ezekben a túlélési állapotokban éljük a mindennapokat, nagyon lemerít és gyakran alakítunk ki olyan szokásokat, amelyek hosszú távon rombolóak, de mégis úgy éljük meg, hogy megkönnyebbülünk tőlük, ha csak kis időre is. Például nyugtatókkal, alkohollal, evéssel, munkával vagy  szexel igyekszünk csökkenteni a bennünk felgyűlt feszültséget.

Rendkívül fontos, hogy megértsük, hogyan is hat ránk egy traumatikus helyzet, mivel nemcsak azokról a szélsőségesen próbára tevő kritikus eseményekről van itt szó, mint pl. egy súlyos autóbaleset vagy természeti katasztrófa. Sok más helyzetnek is traumatizáló hatása van, mint pl. a KRÓNIKUS STRESSZ, azaz, ha nap mint nap folyamatos stressznek vagy kitéve. Ide tartozik még a fizikai vagy érzelmi elhanyagolás, a biztonság hiánya gyermekkorban, vagy az is amikor a szülők állandóan stresszesek, feszültek és saját maguk sem tudják a nyugalmat megtapasztalni így a gyermek sem kap erre lehetőséget. Ilyen helyzetek az orvosi beavatkozások átélése, a kirekesztettség, a kiközösítés, a bullying akár gyerekként akár felnőttként vagy bármilyen erőszak elszenvedése.

Mielőtt legyintenél, hogy ezek rád nem vonatkoznak, idézd fel a mindennapjaidból, hogy milyen gyakran fordul elő, hogy bosszankodsz dolgokon, hogy kitöltöd a dühödet másokon, akár jogosnak is gondolva, hogy ő ilyen meg olyan. Vagy mennyire gyakori, hogy feladod a céljaidat azt mondva, hogy nem vagy rá képes, nincs lehetőséged. Vagy tapasztalsz-e kellemetlen testi tüneteket.

Jó, ha tudsz róla, hogy kutatások azt mutatják, hogy a traumának van transzgenerációs hatása is. Szóval könnyen előfordulhat, hogy nem a te életedben történt az adott helyzet. Azt mutatták ki, hogy legalább három generáción keresztül átörökíthető!

Korábban úgy gondoltunk a traumára, mint egy-egy velünk történt eseményre. Azonban most már látjuk, hogy a traumatizáltság nem magától az eseménytől függ, hanem attól, hogy az adott egyén hogyan éli azt meg. A trauma maga a tapasztalat, a saját válaszunk a helyzetre, az ami bennünk zajlik az adott helyzet hatására és nem az esemény.

Ezt azért fontos tudatosítani, mert mindenki másképp élhet meg egy helyzetet. Ez sok mindentől függ, pl. a korábbi tapasztalatoktól, személyiségtől stb.. A legkárosabb, amit tehetünk önmagunkkal és bárki mással, ha kétségbe vonjuk azt, hogy mit él meg és olyan okosságokkal árasztjuk el, mint pl. „Katona dolog!”, „Lesz majd másik …”, „Ne is törődj vele!” és hasonlók.

Érdemes észrevenni, hogy sok testi és érzelmi tünetünk abból ered, hogy a VIR működése szabályozatlanná válik. Amikor a VIR beleragad a túlélési működésekbe, a testünk automatikusan áthelyezi a fókuszt azokra a folyamatokra, amelyek a veszély elhárítását szolgálják és így háttérbe szorulnak az egészséget, boldogságot támogató működések. Más szóval nem tudunk pihenni, feltöltődni, megnyugodni, kreatívan alkotni, élvezni a kapcsolódást másokhoz.

A trauma beszűkíti azt a képességünket, hogy biztonságosan tudjunk másokhoz kapcsolódni, a kapcsolódási szükségletünket felülírja a védekezés. Ilyenkor nem tudjuk elválasztani a múlt tapasztalatait a jelenben megélt dolgoktól. Akkor sem tudunk biztonság működésbe kapcsolni és pl. közel engedni a másikat, ha jelenleg igazából minden rendben van és nincs miért védekezni.

Az idegrendszer újrahangolható, azaz a nyugalom és a boldogság tanulható

Mit tehetünk, amikor gyakran előfordul, hogy stresszesnek vagy lehangoltnak érezzük magunkat vagy szorongunk vagy indulatosan viselkedünk ráöntve a haragunkat az épp jelenlévőkre vagy rendszeresen nehezen alszunk el vagy kellemetlen testi tünetek jelentkeznek, akár pánikrohamok törnek ránk? Hogyan tudunk egy traumából, a krónikus stresszből felépülni és újra képessé válni megélni a biztonságot?

A jó hír az, hogy a VIR-t meg tudjuk tanítani, hogy át tudjon váltani biztonság működésbe. Ezt leginkább mások segítségével tudjuk elérni. Mindannyiunknak van vegetatív idegrendszere (VIR), amelyek folyamatosan kommunikálnak egymással, azaz mi magunk nem tudatos szinten ráhangolódunk a körülöttünk élőkre. Szóval nemcsak, hogy érzékeljük mások VIR állapotát, hanem át is tudjuk venni azt. Ha olyan emberekkel vesszük magunkat körül, akik stresszesek, dühösek vagy depresszívek, mi magunk is feszültté válunk. Ha olyan emberekkel töltjük az időnket, akik nyugodtak, boldogok attól jobban érezzük magunkat és újra aktivizálni tudjuk magunkban a biztonság állapotot.

Sokszor spontán is választunk olyan tevékenységeket, amelyek megnyugtatnak és jobban érezzük magunkat tőlük. Felölthet és segíti a VIR-t újrahangolni pl. amikor a természetben sétálunk, jógázunk, táncolunk vagy épp másoknak segítünk. Ehhez az újrahangoláshoz mindig konkrét tapasztalás szükséges, éreznünk kell a testünkön, a saját bőrünkön, hallanunk kell a saját fülünkkel, látnunk kell a saját szemünkkel. Még intenzívebb hatása van, ha mindezt tudatosan tesszük és tudatosítjuk magunkban, hogy a dolgok rendben vannak most és nincs vész, nem kell védekezni. Így tudjuk újra biztonságosnak megélni az életünket. Ebben nagy segítségünkre lehet a mindfulness szemlélet, azaz a tudatos jelenlét gyakorlása a mindennapjainkban.

Vannak helyzetek, amikor szükség lehet egy terápiás folyamatra, amelyben egy szakember nyújtja elsőként azt a légkört, amely segít megélni a biztonságot a mindennapokban is. Egy különleges hangterápiás módszer, amelyet Dr. Stephen Porges idegtudós fejlesztett ki, a Safe and Sound Protocol, szó szerint segít újrahangolni az idegrendszert olyan speciálisan filterezett zene segítségével, amely hatására újra meg tudjuk élni a biztonságot és mindazt, ami azzal jár. Itt olvashatsz többet a Safe and Sound Protocol módszerről.

Ez a folyamat nem arról szól, hogy állandóan nyugodtnak kellene maradnunk. A lényeg, hogy rugalmasan és a helyzetnek megfelelően tudjunk reagálni és jelen lenni. Lehet hallottad már azt a fogalmat, hogy reziliencia, azaz rugalmas alkalmazkodás. Pont erről van itt szó.

Aki trauma vagy krónikus stressz hatása alatt élte az életét egy ilyen váltás felér egy új, felszabadult élet kezdetével. Azonban bármelyikünk számára egy boldogabb és egészségesebb életet teremthet, ha megértjük, hogyan is működik az idegrendszerünk és beépítjük ezt a tudást a mindennapjainkba.

Tegyél egy lépést már ma a nyugodtabb mindennapokért és válassz magadnak mára is egy olyan tevékenységet, amely feltölt és megnyugtat!

Itt tudsz csatlakozni a Lelki Immunerősítő Klub – facebook csoporthoz.

Miért éri meg neked, hogy csatlakozz a LI facebook csoportomhoz?

  1. A Lelki Immunerősítő Klubban követheted a motiváló, lelkileg megerősítő posztokat, amelyekben a mindennapokba könnyen beépíthető gyakorlatokat osztok meg. Így, ha nemrég kapcsolódtál ide, a Lelki Immunerősítőhöz, nem maradsz le semmiről, mert a Klubban megtalálod az összes korábbi posztot, gyakorlatot.
  2. A csoportban osztom meg a legtöbb hasznos tartalmat önmegvalósításról, stresszcsökkentésről, önismeretről, önbizalom erősítésről.
  3. A csoportban teszek közzé kedvezményes és ingyenes ajánlatokat a Lelki Immunerősítő programokra.

Ha inspirálónak találod ezt az írásomat, köszönöm, ha nyomsz egy “tetszik”-et és megosztod ismerőseiddel is.

6 válaszok
  1. Jutka
    Jutka says:

    Nagyon tetszett a cikk! Nekem sok újdonságot tartalmazott és ezzel segített jobban megérteni magam körül sok mindent.Professzionális és mégis világos érthető mindenki számára.
    A Safe and Sound Protocol nagyon sokat segít megtapasztalni a nyugodtabb mindennapokat. Mindenkinek csak ajánlani tudom!

    Válasz
    • Kisbán Zsofia
      Kisbán Zsofia says:

      Kedves Jutka! Hol lehet Safe and Sound Protocol szerinti zenét talalni. A youtubon én nem talaltam. Tudnal segíteni?
      Köszönöm!

      Válasz
        • Kovács Bernadett
          Kovács Bernadett says:

          Kedves Natasa! Erdeklődöm, hogy ADHD-s gyerekeknél a módszerrel értek- e el sikereket? 15 èves a fiam. Köszönöm Detti

          Válasz
          • Vid Natasa
            Vid Natasa says:

            Kedves Detti,

            A Safe and Sound Protocol módszert sikeresen használják ADHD-val élők segítésére is.

            Az SSP-t mindig valamilyen egyéb terápiás módszer mellett használják a folyamat hatékonyabbá tételéhez.

            Én tudatos jelenlét tréning, önbizalom erősítő tréning és coaching mellett alkalmazom, online formában, amelyek mind segítenek a mindennapi helyzetekkel való hatékony megküzdésben ADHD esetében is. Az ADHD-t egyik módszer sem szünteti meg, viszont segíti az indulatok kezelését, rugalmasabbá válik a viselkedés és az érzelemszabályozás.

            Gyermek, serdülő esetében szükség van szülőkonzultációkra is a folyamat részeként.

            Ezen az oldalon angolul található információ ADHD és SSP kapcsán.

            https://integratedlistening.com/adhd-therapy/

            Ha felmerül még kérdése, keressen bátran.

            Szép napot, Vid Natasa

      • Jutka
        Jutka says:

        Kedves Zsófia!
        A YouTube-on nem lehet a Safe and Sound Protocolt megtalálni.Ez egy terápiás módszer. Én Vid Natasa segítségével veszek benne részt.Szerintem őt keresd.
        További szép estét, Jutka.

        Válasz

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Hozzászólás a(z) Kovács Bernadett bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük