A biztonság és a nyugalom elmélete és gyakorlata – Safe and Sound Protocol ismertető

, ,
SSP

Manapság a világunk pörgősebb, zajosabb, mint valaha, tele bizonytalanságokkal. Az emberek többsége kortól, nemtől, lakhelytől függetlenül stresszes helyzetekkel küzd nap mint nap. Ilyenkor az idegrendszerünk tartósan a védekezés állapotokban marad. Mindez kihat az elménkre, lelkünkre és  a testünkre, az egészségünkre is, meghatározva a mindennapi tapasztalatainkat és azt, hogyan érezzük magunkat, hogyan gondolkodunk és miként tudunk kapcsolatot teremteni másokkal és önmagunkkal.

Egy igazoltan működő megoldás ennek kezelésére, ha az idegrendszer felől közelítünk, azaz alulról felfelé haladunk. (Ez azt jelenti, hogy az alapoktól rakjuk rendbe az elhangolódott működésünket és nem az olyan magasabb funkciók felől közelítve, mint a gondolkodás).

A Safe and Sound Protocol (a továbbiakban SSP)  Dr. Stephen Porges idegtudós által leírt polivagális elméletre épül, amely azt mutatja be, hogyan reagál az idegrendszerünk a különböző helyzetekre attól függően, hogy a biztonság vagy a veszély jeleit azonosítja a háttérben, nem tudatosan. Erről olvashatsz bővebben ebben a cikkemben.  A SSP a halláson keresztül közvetlenül hat az idegrendszerünk állapotára, elindítva egy regeneráló folyamatot, hogy újra képesek legyünk biztonságban érezni magunkat a mindennapokban. A SSP egy olyan módszer, amely egy speciális mobil applikáción keresztül érhető el, szakember vezetésével. Ez az applikáció Dr. Porges idegtudós hosszú éveken át folytatott, széles körű neurológiai kutatásaira épül.

A SSP mögött álló gyakorlatias megközelítés lehetővé teszi, hogy a mindennapokban képessé váljunk hatékonyabban szabályozni az idegrendszerünk működését, más szóval

1.) jobban érezzük magunkat, nyugodtabbak legyünk, kevésbé szorongjunk, kevésbé érezzük magunkat túlterheltnek, könnyebben kezeljük a feszültségeket

2.) figyelmesebbek, észszerűbbek és kreatívabbak legyünk

3.) nyitottabbá váljunk, könnyebben és  kevesebb konfliktussal tudjunk kapcsolódni egymáshoz

Amit hallunk és ahogyan halljuk befolyásolja a testi reakcióinkon keresztül a viselkedésünket. A hallás közvetlen kapcsoltban áll a vágus agyideggel, amely a testünkben egy olyan irányító központnak felel meg, amely segítségével reagálunk a környezetünk ingereire, hatásaira. Ugyanaz a rendszer áll a látás, a beszéd és a hallás hátterében. Amikor a hangunk megváltozik, a test azonnal reagál erre a változásra. Gondolj csak arra, amikor egy kisbaba vagy egy háziállat reagál a kedves, halk beszédre és a barátságos, mosolygó arckifejezésre.

A SSP egy speciálisan filtrált zene segítségével edzi a halláshoz kapcsolódó idegrendszeri hálózatot, hogy újra előtérbe tudjuk helyezni, észrevegyük azokat a hangokat, amelyek a biztonságot jelzik számunkra – hatva ezzel a testi és az érzelmi, illetve a kognitív állapotunkra, valamint arra ahogyan viselkedünk.

Nem arról van szó, hogy átverjük magunkat és akkor is érezzük magunkat biztonságban és jól, amikor inkább arra van szükség, hogy pl. felvegyük a harcot, megvédjük magunkat vagy lelépjünk az adott helyzetből. Amikor a védekező állapotokban vagyunk, gyakran félreértelmezzük más emberek jelzéseit. Hajlamosak vagyunk ilyenkor a semleges arckifejezéseket támadónak érzékelni, a félelmet mutatókat pedig dühösnek láthatjuk. Ez megnehezíti a kapcsolatainkat, mert gyakrabban érzékeljük a mindennapi helyzeteket ijesztőnek vagy támadónak.   A SSP segít lecsendesedni és meglátni a legmegfelelőbb választ egy adott helyzetben. Van, amikor az a bölcs döntés, hogy tovább állunk és nem a lehúzó, lemerítő helyzethez alkalmazkodunk a végtelenségig. Máskor viszont az segít, ha meglátjuk a helyzet valódi jellemzőit, előnyeit, szerethető oldalát és újra képessé válunk a biztonság jeleire hangolódni.

Egyszerűen arról van szó, hogy azt érzékeljük, ami valóban jelen van és nem látunk veszélyt, fenyegetést, ahol nincs. Abba tudjuk hagyni önmagunk és mások hibáztatását és egészen zsigeri szintről megélni a nyitottságot, a biztonságot, a kapcsolódás örömét és mindazt, ami ezzel jár.

A SSP nem önálló terápiás módszer, hanem sokféle terápia mellett használják kiegészítésként, hogy gyorsabbá, hatékonyabbá tegyék az adott folyamatot. Ez lehet például egy coaching folyamat, vagy pszichoterápia, vagy gyerekeknél különböző fejlesztések és terápiák.

A világ számos országában használják, elképesztő eredményeket elérve felnőtteknél és gyerekeknél egyaránt. A teljesség igénye nélkül íme néhány élethelyzet, amelyekben jelentős életminőség javulást eredményez a SSP: szorongás, depresszió, alvászavar, önbizalomhiány, indulatkezelési problémák, krónikus stressz, pánik tünetek, PTSD, trauma feldolgozás, idegrendszeri éretlenség, ADHD, Autizmus spektrumzavar

Félre ne értsd, ez nem egy jolley joker, ami lábtöréstől a megfázásig mindenre megoldást kínál. A SSP annyit tesz, hogy a stresszválaszokért felelős vegetatív idegrendszeri működésünket hangolja rugalmasabbá, így felszabadul a feszültség és más színben látjuk magunkat és a világot. Ilyenkor mi magunk is a biztonság jeleit küldjük az arcunkkal, a hangunkkal, a testtartásunkkal mások felé és nyitottá válunk észrevenni ugyanezt a környezetünkben.

A teljes SSP program három részt tartalmaz.

  • Az első a SSP Connect, amely a biztonság érzetre ráhangoló folyamat.
  • A SSP Core program segíti a rugalmas alkalmazkodás elérését, erősítését fiziológiai és pszichés szinten.
  • A SSP Balance pedig a folyamatot viszi tovább, támogatva a lecsendesedést, nyugalmat, megerősítve a SSP Core hatását.

Mindegyik rész 5 óra hanganyagot tartalmaz, amelyekből adott sorrendben maximum napi 30 perc hallgatása történik szakember vezetésével. A SSP csak szakemberrel együttműködve vehető igénybe. A szakember ad hozzáférést a mobilon használható applikációhoz. 2020 óta van lehetőség online formában részt venni SSP tréningen, ha otthon biztosítottak a nyugodt körülmények és nem áll fenn súlyos pszichés állapot vagy mentális betegség, és az illető nem áll gyógyszeres kezelés alatt.

Angol nyelven rengeteg képzett SSP terapeuta kereshető fel. Itt található az applikációt kifejlesztő cég oldala – sok hasznos információval, angol nyelven.

Magyarországon egyenlőre néhány szakember tudja biztosítani a SSP tréninget, mindenki a saját szakterületén alkalmazva. Itt lehet érdeklődni angol nyelven, kik végezték el Magyarországról a SSP tréneri képzést.

Csatlakozhatsz a SSP Magyarország facebook csoporthoz, ahol magyarul sok hasznos információt és élménymegosztást találsz, illetve kérhetsz tájékoztatást a módszerrel kapcsolatban.

Saját SSP történetem

Én magam úgy csöppentem a SSP tréneri képzésbe, hogy az nlc.hu oldalon olvastam még februárban egy cikket, amelyet Eszter Bánosi írt és Ágit Ágnes Bartus fejlesztő-, és gyógypedagógust interjúvolta meg covid és polivagális elmélet, SSP témában.

 Annyira megfogott ez a cikk, hogy elkezdtem utána olvasni részletesebben a témának és írtam Bartus Áginak, ő meg olyan lelkesen beszélt a SSP-ről, hogy végül március elején elvégeztem én is a SSP tréneri képzést, amelynek része a sajátélmény, szóval én is nemrég hallgattam meg a SSP zenéket. Nagyon érdekes a folyamat, amit elindított bennem és így körülöttem is. Jó tudni, hogy a SSP hatásai nem feltétlenül azonnal, a zene hallgatásának idején jelennek meg, hanem akár 2 hónapon belül. Frissebbnek érzem magam, pedig nem alszom vagy pihenek többet, mint korábban. Nagyon érdekes és szuper motiváló hogy, amiket korábban nehezen nyűglődve végeztem és sokkal több ideig tartott, most könnyedén megy és élvezem. Ilyen pl. most a blog írás. Szokták mondani helyzetekre, hogy megtépázza az ember idegeit és ennek aztán megmarad a nyoma, de ki is simulhatnak azok az idegek. Ezt a folyamatot élem meg most apránként, ahogy kisimulnak bennem és körülöttem a dolgok most egész más szinten, mint korábban.

Akik nálam eddig részt vettek Safe and Sound Protocollal támogatot coachingon, ezt jelezték vissza:

„Sokszor elvesztettem a türelmemet a mindennapokban, akár egészen apró dolgok kapcsán is, vagyis a környezetem szerint apróságok miatt, de én úgy éltem meg, hogy az egész világ összefogott ellenem. Ilyenkor sokszor kiabáltam, a többieket hibáztattam. Egy hónappal a Safe and Sound Protocollal kiegészített coaching után ez sokat változott. A feleségem szerint még a hangszínem is megváltozott. Sokkal nyugodtabb vagyok és így a kapcsolatunk is jobb lett.” – Sándor

„Azzal kerestem meg Natasát, hogy évek óta nehezen alszom el és sok mindent kipróbáltam már, de nem hozott változást. Orvosilag is szétvizsgáltak már és nem találtak semmi betegséget sem, ami az alvásomra kihatna. Altatókat semmiképp nem akaratam elkezdeni szedni, inkább úgy döntöttem belevágok egy önismereti folyamatba. Ennek a része volt a SSP pár héttel ezelőtt. Kész csodaként élem meg most azt, hogy kb. maximum fél órán belül elalszom és csak egyszer ébredek fel hajnalban és könnyen vissza tudok aludni.” – Nóra

„Az utóbbi időben egyre inkább úgy éltem meg, hogy képtelen vagyok kreatívan alkotni a vállalkozásomban. Nem jöttek az ötletek, így az ügyfelek sem. Totál motiválatlannak éreztem magam. Végül úgy döntöttem, hogy nem mehet ez így tovább, kérek segítséget. Ekkor találtam rá Natasára. Azt hiszem ez volt életem egyik legjobb döntése, hogy belevágtam ebbe a coachingba, na és a SSP-ba. Natasa segített, hogy a megoldásra tudjak összpontosítani és ne a nehézségekbe gabalyodjak bele még jobban. Pár hónapja még úgy éreztem, hogy padlón vagyok most meg visszatért belém az élet, újra van kedvem alkotni, úgy érzem szárnyalok. Ez tuti látszik is rajtam, mert már többen rákérdeztek, hogy mi történt velem mostanában. Volt, aki azt hitte, hogy biztos nyertem a lottón. Na és végre megint vannak új megrendeléseim.” – Lili

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük